حرفهای عادی

Thursday, September 10, 2015

کمپین های سکوت در "دوره تخریب و تحریم" - نقد کمپین نخریدن خودرو


به نظرم کمپین نخریدن خودرو اگر در رکود بازار خودرو اثری داشته باشد آنقدر ناچیز است که نباید از آن شاد یا نگران شد اما این کمپین نکات مهمی دارد که توجه به آن می تواند برای تصمیم سازان،‌ طرفداران و مخالفان کمپین مفید باشد:

  1. هر دلیلی که برای ناکارامدی صنایع خودروسازی کشور شمرده میشود برای سایر صنایع نیز وجود دارد، تقریبا تمام کسانی که مدیران خودروسازی را نالایق میدانند سایر مدیران صنعتی را نیز ناشایسته خواهند شمرد و با معیارهایشان نمی توانند مدیران توانمندی را در کشور مثال بزنند.
  2. برخی از کارشناسان استدلال کرده اند که ایران در صنعت خودرو دارای مزیت تولیدی و اقتصادی نیست و در نتیجه محصولات خودروسازان وطنی گران ساخته و تحویل مردم میشود، سپس توصیه کرده اند که باید به سمت صنایعی رفت که در آن مزیت صنعتی داریم، اما هیچ کدام برای توصیه شان، یک مصداق ذکر نکرده اند که مثلا در صنعت نساجی یا صنایع دریایی یا ... مزیت داریم.
  3. وجود رانت و مافیا ( با تعریف کمپین) و سودهای آنچنانی در صنعت خودرو را نمی توان انکار کرد اما این رانت و سود در مقایسه با سایر رانتها به حدی ناچیز است که اگر اولویتی برای تشکیل کمپین یا تحریم بایستی در نظر گرفته شود صنعت خودرو در ردیف های بعد از ۱۰ قرار میگیرد. یک مثال را می توان واردات دانه های روغنی به مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار در سال توسط ۴ نفر - که اخیرا توسط وزیر کشاورزی رونمایی شده است - اشاره کرد. نمونه های زیادی از این رانتها وجود دارد که به صورت کلی مردم در جریان آن هستند،‌ واردات شکر،‌ بخش عمده واردات خودرو، واردات – قاچاق-  موبایل و ... که با کمی تحقیق می توان دانست که در انحصار چند نفر قرار دارد.
  4. بدهی های بانکی و نبود نقدینگی را  می توان یکی از مهمترین دلیل وضعیت نامطلوب صنعت خودرو نام برد که سود بانکی که به ازای تولید هر خودرو به مشتری تحمیل میشود در حدود ۴ میلیون تومان است و این وضعیت هر سال، نسبت به سال بعد از آن خراب تر میشود.
  5. صنعت خودرو هم مانند سایر صنایع کشور،  بیمار است و این بیماری مربوط به این سالها نیست، کسانی که هر روز عکس مدیرعامل ایران خودرو و سایپا را منتشر میکنند و آنها را به بی کیفایتی متهم میکنند زمانی که مهرداد بذرپاش با ۲۸ سال سن و بدون داشتن یک روز سابقه به عنوان مدیر عامل سایپا منصوب شد حرفی نزدند،  کمپین راه نیانداختند و وزیر صنعت  وقت – محرابیان-  را به نقد نکشیدند، بلکه در همان زمان،‌ از ترس اینکه قیمت یک پراید با تحویل چند ماه بعد چند برابر شود درمقابل نمایندگی ها به صف شدند – شدیم- تا بلکه حواله یک پراید را به دست بیاورند- بیاوریم - زمانی هم که ثبت نام به صورت آنلاین شد در مدت چند ثانیه، ظرفیت کل پیش فروش تکمیل میشد.

امروز اگر گمان می کنیم کمپین ما تاثیر گذاشته است به مدد رکود کل بازار است وگرنه هنوز چند سالی از آن دوره نگذشته است که کل فروشگاههای زنجیرهای کشور را از ترس گرانی – نه قحطی – جارو کردیم و به هم رحم نداشتیم،  صبحها در صف ثبت نام سکه از سر و کول هم بالا می رفتیم و ناراحت کننده تر آن است که این روزها کسانی که خودشان از عوامل ایجاد این وضعیت بودند در پشت موج کمپین سنگر گرفته اند و با سایتهای که به مدد حضورشان در" دوران تخریب و تحریم" ایجاد کرده اند به بی ثباتی های روانی بازار و مردم دامن می زنند و در نهانخانه هایشان به فراموشکاری مردم ایران لبخند میزنند.

No comments:

Post a Comment