حرفهای عادی

Thursday, June 5, 2014

معرفی انرژی زمین گرمایی یا ژئوترمال

از زمانی که جیمز وات فهمید بخار آب می تواند دَرِ کتری را بالا و پایین ببرد, انسان به دنیال تولید بخار آب بوده است تا بتواند چرخهای دنیا را راحت تر بچرخاند. از زغال سنگ, نفت, اتم وچیزهای دیگر برای تولید بخار استفاده کرده است اما یکی از آرزوهایش این بوده که گرمای مرکز زمین را به سطح زمین بیاورد و چه بهتر که این انرژی را به صورت بخار داغ - که در سطوح زیریین زمین محبوس است و گاهی به صورت آتشفشان یا چشمه های آب گرم بالا می آید - را کنترل شده به سطح زمین بیاورد. اما این کار آنطور که تصور میکنیم آسان نبود, چون  بایستی میزان عمق حفاری به گونه ای باشد که استفاده از انرژی زمین توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین انتخاب محل حفاری خیلی مهم است تا نیاز به حفاریهای عمیق نباشد. این نقاط معمولا درگذشته محل آتشفشانها بوده است یا الان محل چشمه های معدنی است. حفاری در این چاهها به دلیل اینکه دمای در حدود 200 درجه سانتیگراد دارد نیاز به تجهیزات و تکنیک خاصی دارد که چند وقتی است شرکتهای حفاری نفتی ایران ادعا میکنند به تکنولوژی آن دست پیدا کرده اند. بعد از این که حفاری تمام شد دو گزینه برای بالا آوردن انرژی گرمایی وجود دارد:

روش اول : استفاده از بخار داغ محبوس شده در داخل زمين: بخار داغ 250 درجه سانتيگراد است و با فشار زياد قابل دسترس است. بخار داغ آب معمولا در عمق 2000 متري زمين قرار دارد.
روش دوم : اين روش درحالت خشک است يعني با تزريق آب به صخره‌هاي زير زميني که بسيار داغ هستند، مي‌توان آب داغ يا بخار داغ توليد کرد. بهره کار در اين روش 10 الي 17 است. 

در ایران نیز از سال 1354 مطالعات مربوطه اغاز شده است و بعد از توقف 20 ساله مجددا مطالعات و فعالیتها آغاز گردیده است که عمده حفاریها در آذربایجان صورت گرفته است.

پیشنهاد میکنم در صورتی که به اطلاعات  بیشتری نیاز دارید به لینک زیر مراجع نمایید که به زبانی ساده این انرژی را توصیف کرده است:                              http://yer-tanitim.blogfa.com/

No comments:

Post a Comment