حرفهای عادی

Monday, December 16, 2013

مالیات ناب آمریکایی

همه می دانند. من هم میدانستم میلیونها نفر در جهان هستند که می خواهند در قالب لاتاری, تحصیل, سرمایه داری و ... به آمریکا مهاجرت کرده و تابعیت آن کشور را اخذ کنند اما نمی دانستم عکس این داستان هم وجود دارد و تعدادی از مردم آمریکا هم هستند که دوست دارند تابعیت کشورشان را ترک کنند اما امروز از شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون ایران به کّرات شنیدم درخواست تغییر تابعیت آمریکایها در سال جاری میلادی به یک موج (!) تبدیل شده است به گونه ای که امسال 1100  آمریکایی به دلیل سیاستهای ظالمانه مالیاتی کشور آمریکا ترجیح داده اند  تابعیت کشورشان را لغو کنند. واقعا این سیاستهای مالیاتی آمریکا چگونه است که اینقدر آمریکاییها را ذله کرده است. من خیلی از سیاستهای اقتصادی آمریکا سر در نمی آورم. از سیاستهای مالیاتی دیگر کشورها هم چیزی نمی دانم ولی چند روز پیش وبلاگی را خواندم که نویسنده آن یک دانش آموخته اقتصاد است و در خصوص درآمدهای مالیاتی آمریکا که دفتر بودجه کنگره منتشر کرده است توضیح مختصری داده بود که من عینا متن آنرا به همراه لینکش در اینجا بازنشر میکنم تا راحت بتوان قضاوت کرد سیاستهای مالیاتی آمریکا منصفانه است یا سیاستهای مالیاتی کشورما منطقی است. در کشور ما بیشترین میزان تحقق درآمدهای مالیاتی مربوط به قشری است که اصطلاحا "حقوق بگیر" نامیده میشوند در حالی که دلالان اقتصادی و میلیاردرهای غیر مولّد ایرانی با حساب سازی به راحتی می توانند از پرداخت مالیات فرار کنند.....

« ... اول اینکه این کلمه بیستک من درآوردی است ( یعنی که من این کلمه را ساخته ام.). بیستک مثل دهک است. بیستک اول، فقیرترین بیست درصد ِ درآمدی جامعه و بیستک پنجم آن بیست درصدی از جمعیت است که بیشترین درآمد را دارد. چند روز پیش سی بی او، که دفتر بودجه کنگره امریکا و موسسه بسیار معتبری است سهم بیستک های درآمدی را در پرداخت مالیات بر روی درآمد در سال 2010 منتشر کرده است.، که عبارتست از:

بیستک با کمترین درآمد:      -6.2%. به عدد منفی توجه شود.
بیستک دوم درآمدی:          -2.9 %   باز هم عدد منفی است.
بیستک میانه درآمدی:      2.9%    که این یکی مثبت است.
بیستک چهارم درآمدی:   13.3%   از کل مالیات درآمدی و  
بیستک پنجم درآمدی:  92.9 % از مالیات درآمدی را می پردازد.

به عبارتی دو بیستک بالا در حدود 106% کل مالیات بر درآمد را در آمریکا می پردازند.
بیستک اول به طور متوسط 8100 دلار مالیات دریافت کرده (نپرداخته بلکه دریافت کرده است).
البته این آمار مربوط به مالیات بر درآمد فردی است .

پ.ن. یکی از دوستان پیشنهاد داده است که به جای استفاده از بیستک از پنجک باید استفاده شود.  من بیستک را به تبعیت از دهک استفاده کردم، که هم ده درصد است هم یک دهم. مشکل این است که بیستک، بیست درصد است و یک پنجم. و پنجک، یک پنجم است و بیست درصد. ولی در مجموع عبارت پنجک درستتر به نظر می رسد.»

No comments:

Post a Comment