حرفهای عادی

Monday, February 10, 2014

فراموشی ملی

تقویم تاریخ نام یک برنامه رادیویی بود که هرروز ساعت شش و نیم از رادیو ایران پخش می شد . تیتراژ برنامه با قسمت ابتدایی ترانه "زمان " پینک فلوید یعنی همان صدای چرت پران زنگ ساعتها شروع می شد که صدای تیک تیک آنها رفته رفته تبدیل به تمی و ضرباهنگی  می شد که گذشت زمان را القا می کرد. بعد آقای "فجری" مجری برنامه با یک صدا پرصلابت در عین حال بی احساس  می گفت : تقویم تاریخ و شروع می کرد که امروز دوشنبه چندم ماه فلان خورشیدی و برابر فلان ماه قمری و بیسار ماه میلادی است و دویست و چهل سه سال قبل در جنین روزی چه اتفاقی افتاده در بین هر قسمت هم مجددا این تم پینک فلوید تکرار می شد و مجری معمولا هر روز چهار پنج رویداد اتفاق افتاده در این روز را اعلام می کرد.
برنامه تقویم تاریخ هم مثل چیزهای دیگر دستخوش مدیریت سلیقه ای  و تغییرات شد یعنی ابتدا از زندگی دانشمندان وبزرگان و رویداد های بزرگ تاریخی صحبت می کرد و فرضا از سالروز شروع جنگ در نرماندی صحبت می کرد و درسالهای بعد مثلا می گفت :صد و سی شش سال پیش در چنین روزی شیخ پشمک الدین ملایری کتاب فوائد الباقلوا ومضار الحلوا را نوشت و از این قبیل حرفها....(1)
امروز یاد برنامه تقویم تاریخ افتادم, راستش را بخواهید چند روز پیش بود که به تعدادی از دوستان پیشنهاد دادم خبرهای سال قبل را مرور کنند تا یادشان بیاید که کشور سال گدشته در چنین روزهای چه وضعی داشت. دوستانی که در حسن نیتشان شکی نداشتم اما طوری دولت را مورد تمسخر قرار میدادند و انتقاد میکردند که انگار حافظه کوتاه مدتشان پاک شده است. به آرشیو چند خبرگزاری سر زدم خبرها را خواندم. جالب بود. پیشنهاد میکنم شما هم بروید این آرشیوها را مرور کنید, لازم نیست به سالها دور مراجعه کنید همین سال قبل کفایت میکند. رییس بانک مرکزی قول داده بود که نرخ ارز و طلا را کنترل خواهد کرد و به مردم هشدار داده بود که سکه و ارز خریداری نکنند ولی قیمت ها به حرف ایشان توجهی نکرده بود و هر روز گران تر میشدند. رییس جمهور کشور با رییس جمهور زیمباوه و سنگال دیدار کرده بود. رییس جمهور سنگال موافقت کرده بود که با ایران مجددا روابط دیپلماتیک برقرار کند. شمقدری در جشنواره فیلم فجر تصمیم گیری میکرد. خودم در وبلاگم نوشته بودم سال قبل برای اقتصاد کشور "سال کاه" بود چون استادان اقتصاد در چنین سالهای توصیه میکنند پول نقد نگه ندارید, حتی شده کاه بخرید و انبار کنید ولی نقد نباشید که هر روز ارزش پولتان کم میشود.....
در اینکه دولت دارای اشکالاتی هست شکی نیست, مگر دولت بدون اشکال هم داریم, مگر دولت می تواند به همه وعده هایش عمل کند که هر روز با تمسخر "دولت راستگویان" را به دروغ متهم میکنیم. مگر دولت اختیار کافی دارد که هر روز به بی کفایتی و عدم حفظ امنیت منتقدین متهمش میکنیم, مگر این چیزها را نمیدانستیم ولی با این وجود تصمیم گرفتیم دیگر "سال کاه" نداشته باشیم. پس بهتر است اگر اوضاع بهتر شده است رودر بایستی را کنار بگذاریم و از دولت دفاع کنیم. البته باید قبول کنیم ما یک مشکل بزرگ در مقابل دولت ها داریم, برایمان خیلی سخت است که از دولت تعریف کنیم, یعنی زبانمان برای تعریف و تمجید نمی چرخد, ولی خوب ساکت هم که نمی توانیم باشیم پس راحت ترین کار این است که انتقاد کنیم, حالا کاری به قبل و بعدش نداریم. تنها زمانی از دولت تعریف میکنیم که برکنار شده باشد یا رییسش جان به جان آفرین تسلیم کرده باشد.

1- این بخش از وبلاگ http://www.bayramali.blogfa.com/post-154.aspx آورده شده است.

No comments:

Post a Comment